Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران ؛ کاوه معین‌فر - سعيد آقاخاني با ساخت سريال نون، خ و البته آفريدن شخصيت نورالدين خانزاده به جايگاهي واقعي و البته رفیعی در حرفه اي دست يافت که از سال 1372 با بازیگری در برنامه "پرواز 57" (مهران مديري) و سال بعد "ساعت خوش" آنرا آغاز کرده بود.

نورالدين خانزاده نقش اصلي سريال نون، خ در اين ايام عيد به يک بخش ثابت از برنامه هاي ديداري مخاطبان در آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر خود سريال، فيلمنامه ساده اما جذاب و استفاده از فضاي بومي کردستان و ... يکي از ارکان دوست داشتن سريال نون خ شخصيت نورالدين خانزاده پسر نورالله است. شخصيتي که با بازي درخشان سعيد آقاخاني يک چهره به ياد ماندني در تلويزيون را به تصوير کشيده است.

در شخصیت پردازی فیلمنامه روشی وجود دارد به اسم خلق "شخصیت معصوم انرژیک" که آقا نوری مصداق بارز چنین شخصیتی است. صادق و ساده است، و با شور و حالی مثال زدنی کار و زندگی اش را پیش می برد. نمونه کارکرد این قانون در کودکان و شخصیت های کودکان بسیار نمود دارد و آقا نوری با وجود سن و سالش اما انگار هنوز یک کودک معصوم انرژیک است.

شاید بسیاری ندانند و فکر کنند سعید آقا خانی با سریال نون، خ به عرصه ساخت سریال روی آورده است اما آقاخانی در زمینه سریال سازی کارنامه پرباری دارد و قبل از نون، خ سریال های زیادی را کارگردانی کرده است چون :

روزگار خوش حبیب آقا (کارگردانی مشترک با مهدی مظلومی/ 1386) ، عید امسال (1388) ، زن‌بابا (1389) ، خوش‌نشین‌ها (1389) ، راه دررو(1389) ، نقطه سر خط (1390) ، دزد و پلیس (1391) ، خروس (1392) ، روزهای بد، به‌در (1393) ، بیمار استاندارد (1394) ، شب عید (1396) و عاقبت در سال 1397 فصل اول سریال نون، خ را ساخت که در عید نوروز 1398 از تلویزیون پخش شد و با استقبال مخاطبان به عنوان پربیننده ترین سریال آن سال انتخاب شد.

در میان سریال های ذکر شده قبل از نون، خ آنچه که بیشتر به چشم آمد سریال "دزد و پلیس" با بازی بهنام تشکر و هومن برق نورد بود و البته نویسندگان آن پیمان و مهراب قاسم خانی بودند.

اگرچه آقاخانی در سال 1393 فیلم سینمایی " لامپ 100 " را هم کارگردانی کرد اما انگار ترجیح داد در زمینه ساخت سریال فعالیتش را ادامه دهد و دیگر فیلمی نساخت.

آقا خانی با مهمترین طنزپردازان 2 دهه اخیر مانند مهران مدیری، رضا عطاران، پیمان قاسم خانی، سیروس مقدم، محسن تنابنده و ... همکاری داشته است و علاوه بر آنها با اصغر فرهادی هم در سریال داستان یک شهر (2 فصل) همکاری داشته است.

حال بعد از این همه تجربه سعید آقا خانی سریال نون، خ را ساخت که با توجه به کُرد بودن خود او (متولد شهر بیجار در کردستان) و شناخت دقیق از روحیه و فرهنگ مردم کُردستان یک مجموعه قابل قبول و دلنشین را ارائه کرده است و شخصیتی خلق کرده که مخاطبان با او ارتباط برقرار می‌کنند و اصطلاحا بسیار شیرین و دوست داشتنی است. مانند خود نورالدین یک سادگی در سریال نون، خ وجود دارد که این سادگی حاصل تجربه و شناخت از مدیوم مد نظر است.

نورالدين مرد ميانسالي است با قلبي پاک، اميدوار، صادق و معصوم. او اهل کار و تلاش است و به شکلي سالم و درست مي خواهد گره از کار خود و اطرافيانش باز کند ولي برخي اوقات اتفاقات به گونه اي رقم مي خورد که اين خير خواهي و نيت پاک، مشکلاتي براي خودش و خانواده اش بوجود مي آورد.

هر آنچه که در دل دارد را به زبان مي آورد و اهل نيرنگ، ريا، دور زدن آدمها و قلب واقعيت نيست. مثلا در همین فصل سوم در جمع اطرافيان و اهالي روستا به سادگي اعلام مي کند که براي مراسم عروسي دخترش شيرين دست و بالش تنگ بوده و مجبور شده زمينش را به 4 ميليون تومان به سلمان بفروشد.

او دل هیچ کسی را نمی شکند و هر کسی هر چه می گوید حق را به او می دهد و می گوید تو هم راست می گویی. مانند کودک‌ها صاف و ساده است و با کوچکترین اتفاقات خوشحال و شاد می شود و از هر نکته مثبتی گل از گلش می شکفد و غرق در شادی و لذت می شود و از همان طرف ناراحتی و غم دیگران به سرعت او را تحت تاثیر قرار می دهد.

در خانه اش باز است و اگرچه شاید خیلی پولدار نباشد اما سفره اش همیشه بر روی مهمانان گسترده است و در هر شرایطی او مهمان نواز است. احترام بزرگ و کوچک را نگاه می‌دارد و عمه هایی که در خانه او هستند را همیشه تکریم کرده و اعتقاد دارد که عمه ها چشم و چراغ خانه او هستند. عاشق دخترانش است و هر آنچه در توان دارد برای بهتر شدن زندگی دختران و خانواده اش به کار می گیرد.

او اهل تسامح و تساهل است قصد ندارد در برخورد با ناملايمات قهر کند و يا رويکردي انتقامي و خشن داشته باشد بلکه بيشتر سعي در حل و گذشت از مصائب را دارد.

در همین فصل سوم سکانس درد دل کردن او با خدا جالب توجه بود از خدا خواست که او را موقع خواب از این دنیا ببرد چون به نظرش او دیگر آدم بدرد نخوریشده بود که نمی توانست کمک حال دخترانش باشد و مشکلات آنها را حل کند ولی با دیدن عکس کودکی دخترانش سریع نظرش عوض شد و از خدا خواست که اون درخواستش را لغو کند.

استفاده از کلمات انگلیسی در مکالمه هایش مانند " اوه، یس" و یا تکیه کلام‌هایی ساده اما به موقع شخصیت او را دلنشین تر می‌کند جملاتی مانند: آییی باریک الله، عروسک‌های کوکی بابا ، عرض شود به حضور انور شما، یا ایزد منان، بابا گیان (بابا جان) و یا سوال : دختران بابا دوست دارید پدر شما همین جا سکته کند بمیرد؟ و ...

اگرچه شخصیت نورالدین یا آقا نوری خیالی و ساخته ذهن است اما همه ما دوست داریم جهان اطراف ما پر از انسان هایی چون "کاک نوری گیان" باشد.

 

 

 

 

 

 

بیشتر بخوانید: فریبرز، عاشق بدشانس سریال نون.خ کیست؟ (+عکس و فیلم) بهادر (پدر روناک) در سریال نون.خ کیست؟ / شخصیت نچسب و بازی بانمک (+عکس و فیلم) یخ زدگی تلویزیون در نوروز 1400 سلمان، بازیگر خوش خنده سریال نون.خ کیست؟ بازیگر نقش مرجان سریال نون خ بازیگر نقش "روناک" در سریال "نون.خ" کیست؟ (+تصاویر) بازیگر نقش "روژان" در سریال "نون.خ" کیست؟ (+عکس) نوروز ۱۴۰۰ چه سریالی را در چه ساعتی ببینیم؟/ از «نون.خ» تا «دست انداز» لینک کوتاه: asriran.com/003G3c

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نورالدین خانزاده سریال نون خ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۶۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیرین مثل «شکرستان»/ پویانمایی که ۱۸ ساله شد

«شکرستان» با پردازش‌های خوبی که روی موضوعات روز و آداب و رسوم ایرانی دارد، ازجمله پویانمایی‌های موفق رسانه ملی است که می‌توان گفت حالا ۱۸ ساله شده است.با تهیه‌کننده «شکرستان» روند شکل‌گیری این پویانمایی جذاب را مرور کردیم و درباره فصل جدید و در حال پخش «شکرستان» و مختصاتی که دارد گفتگو کردیم.

سیدمسعود صفوی درباره ماجرای تولد و شکل‌گیری «شکرستان» اینگونه توضیح داد: ۱۸ سال پیش که تصمیم به ساخت پویانمایی «شکرستان» گرفتیم، هدف‌گذاری کردیم که پویانمایی تولید کنیم که چند ویژگی شاخص داشته باشد. نخست اینکه تولید انبوه داشته باشیم و از طرف دیگر محبوب عموم، طبقات و گروه‌های سنی مختلف واقع شود.

وی افزود: تا قبل از «شکرستان» تقریباً برنامه‌ای به این شکل در کشور نداشتیم و می‌خواستیم صنایع مختلف جانبی در پی تولید آن راه بیفتد. می‌خواستیم این پویانمایی همچون آینه‌ای، بازتاب‌دهنده وضعیت جامعه باشد و آنچه مخاطب می‌بیند برایش آشنا باشد. از طرف دیگر زمانش فرا رسیده بود که همچون دیگر نقاط جهان اثری خلق کنیم که محصولات جانبی مانند عروسک داشته باشد.

تهیه‌کننده «شکرستان» با بیان اینکه به لطف خدا فکر «شکرستان» در جمع دوستانی شکل گرفت که همگی از بهترین‌های ادبیات کودک، طراحی فضا و صداپیشگان بودند، گفت: تلاش‌های صادقانه گروه، عاملی شد تا زحمت جمع به نتیجه برسد و مخاطب از دیدن این برنامه لذت ببرد.

 هم‌نوایی ساختار و محتوا با فرهنگ ایرانیان

صفوی گفت: اگر دقت کنید مهم‌ترین مسئله‌ای که در «شکرستان» به چشم می‌خورد، ارتباط ساختار و محتوای آن با فرهنگ و زندگی روزمره ایرانیان است. وقتی مخاطب این اثر را می‌بیند، به‌خصوص مخاطب نوجوان ذهنش درگیر محتوا می‌شود و با شخصیت‌های داستان و هنرمندان پشت‌صحنه همذات‌پنداری می‌کند. به‌عنوان‌مثال مخاطب با شنیدن صدای مرحوم استاد مرتضی احمدی یا موسیقی سنتی جلال ذوالفنون هم‌مسیر می‌شود و در کنار داستان شخصیت‌های فرهنگی را نیز می‌شناسد و بین مخاطب و «شکرستان» مانعی باقی نمی‌ماند.

وی در خصوص ساختار پویانمایی آن گفت: مخاطب در شکرستان با وقایع و اتفاقات ناملموس روبه‌رو نیست و وقتی معماری «شکرستان» را می‌بیند، می‌داند که مابازای آن در معماری ایران، چون یزد، اصفهان و تبریز وجود دارد و از آن آثار الهام گرفته شده است. به‌عنوان‌مثال در این پویانمایی مناره علی اصفهان را می‌بینیم یا در طراحی لباس‌ها از مینیاتور استفاده شده که همه و همه نشان از اصالت و تاریخچه آن است.

صفوی درباره اینکه در انتخاب ساختار شکرستان هوشمندانه عمل شده است، تصریح کرد: در «شکرستان» از حرکت‌های خیمه‌شب‌بازی الهام گرفته‌ایم و از همه مهم‌تر ساختار تعزیه‌ای و معین‌البکایی است که طرفداران خاص خود را دارد. در «شکرستان» هر مناسبتی با ذهن مخاطب درگیر می‌شود و مخاطب را شکار می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که معیارتان در طراحی شخصیت‌ها چه بوده، گفت: در «شکرستان» سعی کردیم برای همه شخصیت‌ها محل رجوعی داشته باشیم. شخصیت‌هایی که در این پویانمایی می‌بینید از معلم و قاضی گرفته تا نانوا و ... همه در محله‌های قدیمی‌شهرستان‌ها مابازای عینی دارند، از پیرزنی که همه را نصیحت و خطا‌های رهگذران را گوشزد می‌کند تا پسربچه بازیگوشی که با سروصدایش آرامش محله را به هم می‌ریزد. صفوی افزود: همه شخصیت‌های «شکرستان» را در زندگی روزمره به‌خصوص نسل قبل می‌بینیم و می‌شناسیم. برای همین از این افراد نگاه طنزآمیز و کاریکاتوری گرفته و در «شکرستان» آن را تبدیل به شخصیت کرده‌ایم.

این تهیه‌کننده در خصوص مانایی شخصیت‌ها چنین گفت: علت اینکه بازیگران «شکرستان» به یاد می‌مانند این است که ژرفانمایی (پرسپکتیو) و بُعد دارند و فقط تیپ نیستند؛ یعنی کاملاً تبدیل به شخصیت شده‌اند و مابازای آنان را دیده‌ایم و می‌شناسیم.

 زنده‌نمایی در شکرستان

صفوی، راز توفیق «شکرستان» را زنده‌نمایی آن دانست و گفت: پویانمایی فقط زیبایی و استفاده از استاندارد‌ها و بهترین روش‌ها و دستگاه‌ها نیست، بلکه زنده‌نمایی و روح قوی آن است که از صفحه شیشه‌ای بیرون می‌آید. در این‌صورت مخاطب فکر نمی‌کند این پویانمایی و نقاشی باشد. اگر روح کار قوی باشد، مخاطب همراهی می‌کند و وقتی شخصیت از صفحه شیشه‌ای و پرده سینما بیرون می‌آید، اثر محبوبی می‌شود.

«شکرستان» هم‌اکنون همچون جوانی ۱۸‌ساله شده و همچنان محبوب است. از دلایل این محبوبیت ۱۸ ساله پرسیدم که صفوی پاسخ داد: اگر ریشه‌های طرح در سنت‌های روایی، قصه‌گویی، نمایشی و سنت‌های هزارساله ملی باشد، ولو تولیدی تازه و حتی از کشور دیگری هم آمده باشد، ماندگار می‌ماند. وقتی فکر را خودی و درونی‌سازی کنیم مثل این است که مال خودمان است، مثل اتفاقی که هم‌اکنون در ژاپن شاهد آن هستیم.

 وی افزود: همان‌طور که می‌دانید خاستگاه پویانمایی، غرب است، اما ژاپنی‌ها آن را طوری خودی‌سازی کردند که انگار مبدأ انیمه (پویانمایی ژاپنی) از ابتدا آنجا بوده است.

 محبوبیت این اهالی شیرین

وی با بیان اینکه ۴۰ قسمت اول این مجموعه کاملاً بر اساس فرهنگ عامیانه و ضرب‌المثل‌ها، متل‌ها و زندگی روزمره بود و همین امر جزو نقاط قوت و محبوبیت‌های آن به شمار می‌رود، گفت:، اما از قسمت ۴۰ به بعد به جای توجه به ضرب‌المثل‌ها، در ابتدا داستان روی قصه‌های قدیمی متمرکز شدیم و به فراخور سیر داستان از ضرب‌المثل‌ها استفاده کردیم.

 پرهیز از تکرارزدگی

تهیه‌کننده «شکرستان» درباره مقابله با تکرارزدگی در این اثر گفت: مطمئن باشید وقتی تولید برنامه‌ای ۱۸ سال ادامه دارد، گروه تولید، مثل سرباز، همیشه آماده به رزمند. برخی کار‌ها با تجربه به دست آمده است، مثل خلق شخصیت‌ها و ایجاد فضا‌ها و ماجرا‌های جدید که به همت اتاق فکر میسر می‌شود. صفوی ادامه داد: در فصل‌های جدید به‌سراغ موضوعات جدیدی مثل محیط‌زیست، فناوری‌های جدید، مسائل اقتصادی و ... که مورد نیاز مخاطب است، رفته‌ایم.

صفوی تصریح کرد: از قسمت ۲۰۰ به بعد موضوعات کاملاً جدیدی، چون پزشکی بهداشتی و آب به جریان داستان اضافه شد. در هر دوره‌ای از «شکرستان» سعی کردیم ایده‌های خاصی را مورد کاوش قرار دهیم و به ذهن مخاطب بسپاریم و از قضا همین پرداخت‌ها باعث محبوبیت «شکرستان» شده است. کمااینکه توفیق بعضی از فصل‌ها را می‌توان در انتخاب موضوع و نحوه پردازش دانست. به‌عنوان‌مثال در فصلی که دوگانه‌ای بین ننه‌قمر و اسکندر شکل می‌گیرد از فصل‌های جالب «شکرستان» است و تناقض پیرزن و نوزاد، ماجرا‌های خنده‌داری را رقم می‌زند. معمولاً انتخاب برخی شخصیت‌ها باعث محبوبیت بعضی از قسمت‌ها می‌شود.

صفوی با مهم دانستن فکر‌های خوب در برنامه‌سازی گفت: قبل از اینکه کار به دست فیلم‌نامه‌نویس برسد، افراد صاحب‌نظری، چون قصه‌نویس، روان‌شناس، جامعه‌شناس و رفتارشناس در اتاق فکر، موضوعات مطرح‌شده را به به نقد می‌کشند و مسیر داستان‌سرایی را مشخص می‌کنند.

 پویانمایی در دوران تحول

تهیه‌کننده «شکرستان» از دوره تحول سازمان به نیکی یاد کرد و گفت: به نظرم دوره تحول در سازمان مرحله‌به‌مرحله و خوب پیش می‌رود، اما مهم‌ترین بحثی که به نظرم می‌رسد، به‌غیراز توجه به محتوا باید به شکل‌های جدید ارائه نیز توجه شود. با فرآیند و سرعتی که در فناوری و تغییر شکل ارائه تصاویر و رقبای وحشتناکی که در تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و خانگی در دنیا شاهدیم، در استفاده از شکل‌های جدید و ترکیب جذاب با استاندارد‌های جهانی فاصله داریم. وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که مدیران باید توجه بیشتری به شکل‌های جدید و ترکیبی کنند. در این زمینه خلأ احساس می‌شود و اگر به خود نیاییم میدان را به رقبای جهانی واگذار خواهیم کرد.

صفوی در خصوص نسل جدید و ذائقه آنان گفت: نسل جدید را که عادت به دیدن این نوع تصاویر دارد، نباید از دست بدهیم. پرداختن به شکل‌های نوین این امکان را به منِ برنامه‌ساز می‌دهد که روایت‌های فرهنگی کشورم را به شکل بهتری به تصویر بکشم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی صداوسیما

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • بازیگر «نون خ»: چند بار تا مرز خفگی رفتم
  • ۱۰ شخصیت برتر سریال «شوگان» که ما را شیفته این روایت حماسی ژاپنی کردند
  • اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان
  • رخنه به قلب دشمن
  • استاد مسعود اسکویی نقش الگوسازی داشت
  • میدان را برای حضور گروه‌های مردمی در فعالیت پرورشی باز می کنیم
  • جان تری و توصیف شخصیت های فوتبالی در قالب کلمات کوتاه / زیرنویس فارسی
  • پیشنهاد افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی در اهواز
  • سبزتر شدن فضای سبز حاشیه بزرگراه آزادگان تهران
  • شیرین مثل «شکرستان»/ پویانمایی که ۱۸ ساله شد